Kirjallisuuspiiri: Agneta Rahikainen

Kuva: Helen-korpak

Kuva: Helen Korpak

Marraskuun ensimmäisen kirjallisuuspiirin vieraana on Agneta Rahikainen, joka keskustelee tuoreesta teoksestaan Edith Södergran – Elämä (S&S 2023). Agneta Rahikainen on Svenska litteratursällskapetin ohjelmapäällikkö, joka on voittanut elämäkertateoksillaan lukuisia palkintoja. Hän on tutkinut Edith Södergranin elämänvaiheita ja Södergran-myyttiä kolmenkymmenen vuoden ajan ja on alan johtava asiantuntija. Södergranin lisäksi hän on julkaissut teoksia Henry Parlandista sekä Johan Ludvig ja Frederika Runebergista.

Edith Södergranin kuolemasta on kulunut tänä vuonna sata vuotta, mutta hänen merkityksensä suomalaiselle runoudelle on sinä aikana vain kasvanut ja hänen ympärilleen on rakennettu myyttejä ehkä turhankin ahkerasti. Teoksessa Edith Södergran – Elämä myytti jätetään sikseen, jolloin esiin nousee paitsi nerokas runoilija myös ihminen, joka oli lihaa ja verta – nainen, joka oli huumorintajuinen, itseironinen ja epäsovinnainen mutta vakaumuksessaan varma.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 13.11.2023 kello 17-18, Porthania sali PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.