Kulturträff: Vetenskapsmuseet Lågan

Yliopistomuseo kuva Ari Aalto

Kuva: Ari Aalto / HY

På höstens andra Kulturträff besöker vi Universitetsmuseets nya utställningscenter. I och med att Universitetets huvudbyggnad renoverats så har Universitetsmuseet som verkar i byggnaden varit stängt, men när renoveringen nu blir färdig så öppnar museet i nya lokaler och med nytt namn: Vetenskapsmuseet Lågan. Utställningscentret som ligger i hörnet av huvudbyggnadens nya del öppnar den 10.10.2023 och utmanar besökaren att se på sin vardag och världen från nya perspektiv.

På kulturträffen bekantar vi oss med den nya grundutställningen som bl.a. presenterar flyttet från Åbo till Helsingfors, samt människoöden i universitetets historia. Alumnföreningen har bokat 4 guidade rundturer och på varje guidning ryms maximalt 20 deltagare. Guidningen på finska tar ca 45 minuter i anspråk och är gratis för medlemmar i Alumnföreningen och deras avecer, men deltagarna bör själva betala inträdesavgiften (norm. 10 €, gratis med museikort). Efter den guidade turen kan man utforska utställningen på egen hand.

OBS: Alla guidade turer (inkl. tilläggsturen kl. 15.30) är nu fullbokade, men det går att anmäla sig till kön via länkarna nedan.

Torsdag 2.11.2023 klockan 15.30, 16.30, 17.30 och 18.30, Universitetsmuseet (Fabiansgatan 33).

Liknande händelser

Kuva: Stefan Bremer

Kulturträff: Fantomen på Operan

På höstens första Kulturträff beger vi oss till Nationaloperan för att se Andrew Lloyd Webbers älskade stormusikal Fantomen på Operan. På Nationaloperan har Fantomen visat för en hänförd publik på över 100 slutsålda föreställningar och den är ..