A. I. Virtanen -palkinnonjakotilaisuus

AIV mitali

A. I. Virtanen -palkinto myönnetään joka toinen vuosi suomalaisen kemistin ja nobelistin, professori Artturi Ilmari Virtasen elämäntyön kunnioittamiseksi, tunnustuksena kansainvälisesti korkeatasoisesta tutkimustyöstä. Palkinnon jakavat Suomalaisten Kemistien Seura, Suomen Biobio-seura (Societas Biochemica, Biophysica et Microbiologica Fenniae) ja Ravitsemuksen Tutkimussäätiö. Palkinto jaetaan nyt 21. kerran ja siihen kuuluu rahapalkinto, kuvanveistäjä Aimo Tukiaisen suunnittelema hopeinen A. I. Virtanen -mitali sekä kunniakirja.

Vuoden 2023 A. I. Virtanen -palkinto on myönnetty saksalaisen Max Planck -instituutin professori Sara Wickströmille tunnustuksena uraauurtavasta solubiologisesta tutkimustyöstä. Professori Wickström on yksi menestyneimmistä suomalaisista nuorista tutkijoista ja alansa ehdottomia kansainvälisiä huippuja. Hän toimii johtajana molekulaarisen biolääketieteen Max Planck -instituutissa ja hänellä on tutkimusryhmä myös Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Professori Wickström tutkii mekanismeja, joilla kudosten, kuten ihon, kantasolut kommunikoivat keskenään ja lähiympäristönsä kanssa ja miten tämä ohjaa solujen toimintaa ja kudosten muodostumista.

Palkinnonjakotilaisuus ja professori Wickströmin englanninkielinen juhlaluento How to build and maintain tissues? järjestetään perjantaina 15.12.2023 klo 15-17 Helsingin yliopiston päärakennuksen pienessä juhlasalissa (Fabianinkatu 33, 4. krs) ja sitä voi seurata myös suoratoiston välityksellä. Tilaisuuden järjestävät Suomalaisten Kemistien Seura, Suomen Biobio-seura ja Ravitsemuksen Tutkimussäätiö yhteistyössä Helsingin yliopiston alumniyhdistyksen ja HiLife-seminaarisarjan kanssa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta siihen tulee ilmoittautua viimeistään 7.12.

Perjantai 15.12.2023 kello 15, Helsingin yliopiston Pieni juhlasali (Fabianinkatu 33).

Tutkijoiden yö Helsingin yliopistolla

Millaista on tutkijan työ? Mitä tieteessä tapahtuu juuri nyt? Entä miten tiede ja tutkimus vaikuttavat arkeemme? Tutkijoiden yö on vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma, jossa tutkijat ympäri Eurooppaa avaavat ovensa kaikille tiedonjanoisille. Tapah..

Keskustelu: Kuolemme vain kerran

Ihminen syntyy, elää ja kuolee vain kerran. Tähän rajallisuuteen tiivistyy kysymys ihmisen olemassaolon merkityksestä. Lääkäri, Terhokodin entinen johtaja Juha Hänninen ja filosofi Antti Kuusela pohtivat elämän ja kuoleman ainutlaatuista ainutkertai..