Kirjallisuuspiiri: Jaakko Yli-Juonikas

Jaakko Yli-Juonikas

© Taru Lertola

Syksyn ensimmäisen Kirjallisuuspiirin vieraana on kirjailija Jaakko Yli-Juonikas, joka keskustelee uunituoreesta teoksestaan Tuhatkaunokin tuho (Siltala 2024). Yli-Juonikas (s. 1976) on kirjoittanut eräitä nykykirjallisuutemme omaperäisimmistä teoksista, kuten ylistetyn Neuromaanin (2012) ja Vanhan merimiehen tarinan (2014). Politiikkaa satirisoiva Jatkosota-extra (2017) oli Finlandia-ehdokkaana. Yli-Juonikas tunnetaan lajityyppien ainutkertaisista sekoituksista sekä monenlaisten hämäräperäisten ja pahaenteisten teemojen hyödyntämisestä tarinoissa.

Yli-Juonikkaan fiktiotuotanto huipentuu elokuussa 2024 ilmestyvässä Tuhatkaunokin tuhossa, joka yhdistelee villisti erilaisia tekstiaineksia ja käsittelee maailmanloppuja monissa eri tyylilajeissa – unohtamatta kirjallisuuden itsensä loppua. Teos on Neuromaanin ja Jatkosota-extran aloittaman trilogian itsenäinen päätösosa, joka jatkaa samalla myös muiden Yli-Juonikkaan edeltävien teosten tarinalinjoja. Kirjallisuuspiirissä Yli-Juonikasta haastattelee kirjailija, Siltalan kustannustoimittaja Antti Arnkil.

”Yli-Juonikas on kirjallisten piirien lemmikki, joka uskaltaa koetella kielen ja ilmaisun rajoja” (Joonas Turunen, Helsingin Sanomat).

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet Siltalan kustannustoimittaja, kirjailija Antti Arnkil ja Otavan kustannuspäällikkö Maarit Halmesarka. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 9.9.2024 kello 17-18, Porthania PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

© Jonne Räsänen / Otava

Kirjallisuuspiiri: Riikka Pulkkinen

Lokakuun kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija Riikka Pulkkinen keskustelemaan uutuusromaanistaan Viimeinen yhteinen leikki (Otava 2024). Romaani vie lukijan mukanaan kahden naisen roadtripille huoltoasemille, lentokenttähotelliin ja sairaalaan, jonk..
© Jonne Räsänen / Otava