Helsingin yliopiston Studia Generalia: Kansalaistiede

Studia Generalia kuva

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Syksyn 2024 Studia Generalian aiheena on kansalaistiede. Kansalaistieteessä ihmiset ovat aktiivisesti osallisia tutkimuksen tekemisessä, eivät vain anna tietojaan tutkimuksen käyttöön. Osallistumalla ihmiset voivat myös vaikuttaa siihen, kuinka kansalaisten näkökulmia huomioidaan tutkimuksessa ja vastuullisessa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Kaksiosaisessa tapahtumassa kuulet, miten ihmiset voivat hyödyntää jo tutkittua tietoa ja osallistua tieteen tekemiseen itse sekä miten kansalaisilta kerättyä tietoa hyödynnetään. Pitäisikö tieteen antaa aktiivisempaa roolia kansalaisille? Paneelissa keskitytään geenitutkimukseen ja teknologioiden kehittymiseen sekä keskustellaan esimerkiksi vaaroista, joita oman tiedon jakamiseen voi liittyä.

Esittelytori Tiedekulman Fönsterissä klo 15–17

Voit kiertää pisteillä kuulemassa muun muassa, miten pääset sukututkimuksessa alkuun, miksi Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran muistitietokeruisiin kannattaa vastata, miten voit tallentaa luontohavaintosi Suomen Lajitietokeskukselle ja miten Helsingin yliopiston tiedekasvatus innostaa lapsia ja nuoria tieteen pariin. Tutustu esittelypisteisiin tarkemmin täällä.

Paneelikeskustelu Tiedekulman Stagella klo 17–19

• Yliopistotutkija Karoliina Snell – Geeni- ja terveystiedot kansalaistieteessä – kiva tietää vai ylläripylläri?
  • Toiminnanjohtaja P.T. Kuusiluoma, Suomen Sukututkimusseura – Sukulaisten jäljillä – mitä kaikkea on sukututkimus?
  • Apulaisprofessori (tekoälyn yhteiskunnallis-oikeudelliset vaikutukset), oikeustieteellisen tiedekunnan Legal Tech Labin johtaja Riikka Koulu – Oikeudellisen sääntelyn keinot ja haasteet suojata yksilöä ja ryhmiä dataistuvassa yhteiskunnassa

Paneelikeskustelua moderoi professori Atte Korhola.

Keskiviikko 30.10.2024 klo 15-19, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4). Tapahtumaan ei tarvitse ilmoittautua.

Samanlaisia tapahtumia