Helsingin yliopiston Studia Generalia: Kansalaistiede

Studia Generalia kuva

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Syksyn 2024 Studia Generalian aiheena on kansalaistiede. Kansalaistieteessä ihmiset ovat aktiivisesti osallisia tutkimuksen tekemisessä, eivät vain anna tietojaan tutkimuksen käyttöön. Kansalaiset voivat esimerkiksi tallentaa omia luonnossa tehtyjä havaintojaan kaikkien hyödyksi tai osallistua sukututkimukseen. Osallistumalla voi vaikuttaa myös siihen, kuinka kansalaisten näkökulmia huomioidaan tutkimuksessa ja vastuullisessa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Kuulet miten ihmiset voivat hyödyntää jo tutkittua tietoa ja osallistua tieteen tekemiseen itse sekä miten tätä kansalaisilta kerättyä tietoa hyödynnetään. Pitäisikö tieteen antaa aktiivisempaa roolia kansalaisille? Paneelissa keskitytään geenitutkimukseen ja teknologioiden kehittymiseen sekä keskustellaan esimerkiksi vaaroista, joita oman tiedon jakamiseen voi liittyä.

Tapahtuma koostuu kahdesta osasta: tapahtumatorista klo 15–17 ja paneelikeskustelusta klo 17–19. Tarkemmat tiedot tapahtuman sisällöstä ja asiantuntijoista päivittyvät alkusyksyn aikana.

Keskiviikko 30.10.2024 klo 15-19, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4). Tapahtumaan ei tarvitse ilmoittautua.

Tutkijoiden yö Helsingin yliopistolla

Millaista on tutkijan työ? Mitä tieteessä tapahtuu juuri nyt? Entä miten tiede ja tutkimus vaikuttavat arkeemme? Tutkijoiden yö on vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma, jossa tutkijat ympäri Eurooppaa avaavat ovensa kaikille tiedonjanoisille. Tapah..

Keskustelu: Kuolemme vain kerran

Ihminen syntyy, elää ja kuolee vain kerran. Tähän rajallisuuteen tiivistyy kysymys ihmisen olemassaolon merkityksestä. Lääkäri, Terhokodin entinen johtaja Juha Hänninen ja filosofi Antti Kuusela pohtivat elämän ja kuoleman ainutlaatuista ainutkertai..