Kirjallisuuspiiri: Harry Salmenniemi

1200×800 harry-salmenniemi-pressi_Mikko_Vähäniitty cropped

© Mikko Vähäniitty

Joulukuun Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu useilla kirjallisuuspalkinnoilla palkittu kirjailija ja käsikirjoittaja Harry Salmenniemi. Hänen toinen romaaninsa Sydänhämärä (Siltala 2024) on kertomus lapsen äkillisestä sairaudesta ja perheen selviytymisestä. Romaani, joka samaan aikaan sekä hyödyntää että tutkii autofiktion keinoja, kuljettaa lukijan teho-osastolle, synnytyssaliin, lumikasan päälle ja öiseen kotiin.

Tarkasti havainnoiva romaani kysyy, mitä tapahtuu silloin kun kaikki tapahtuu. Kun toinen lapsi on syntymässä ja ensimmäinen sairastuu, on yhtäkkiä toimittava ja selvittävä aivan uudessa tilanteessa. Isä valvoo lapsen vierellä sairaalassa, näkee ja kuulee kaiken. Ympärillä hoitajat vaihtuvat, laitteet piippaavat, mutta keskiössä on koko ajan lapsi ja toipuminen, uuden arjen opettelu. Jatkuvan väsymyksen, huolen ja ahdistuksen taustalla kajastaa lempeys ja lämpö. Jossakin odottavat jo leikit, nauru ja vauvan ensimmäinen hymy.

Harry Salmenniemi julkaisi ensimmäinen romaaninsa Varjotajunta (Siltala) vuonna 2023 ja sitä ennen häneltä oli ilmestynyt seitsemän runoteosta ja neljä novellikokoelmaa. Salmenniemi on toiminut runouslehti Tuli&Savun päätoimittajana ja kustantamo Poesian toimittajana. Kirjallisuuspiirissä häntä haastattelee kirjailija, Siltalan kustannustoimittaja Antti Arnkil.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet Siltalan kustannustoimittaja, kirjailija Antti Arnkil ja Otavan kustannuspäällikkö Maarit Halmesarka. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 9.12.2024 kello 17-18, Porthania PIV / Suomen Laki (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

© Jonne Räsänen / Otava

Kirjallisuuspiiri: Riikka Pulkkinen

Lokakuun kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija Riikka Pulkkinen keskustelemaan uutuusromaanistaan Viimeinen yhteinen leikki (Otava 2024). Romaani vie lukijan mukanaan kahden naisen roadtripille huoltoasemille, lentokenttähotelliin ja sairaalaan, jonk..
© Jonne Räsänen / Otava