Kirjallisuuspiiri: Helena Sinervo

Helena Sinervo

© Jonne Räsänen / Otava

Marraskuun Kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu Finlandia-palkittu kirjailija Helena Sinervo keskustelemaan uusimmasta romaanistaan Kirkasta ja välähtelevää (Otava 2024). Sulokkaasti tarinointia, autofiktiota ja painavaa ympäristöasiaa yhdistävä romaani on tarkka näkymä 1970-luvun Suomeen, johon muovi saapuu säihkyen jogurttipurkkien, ämpäreiden ja polyesterin muodossa. Ihmisten kulutustottumukset muuttuvat, kun muovi mahdollistaa uusien ihanien tavaroiden tulvan. 2010-luvulle tultaessa kepeys ja viaton kehitysusko kuitenkin vaihtuu huoleen maapallon selviytymisestä.

“Sinervon uutuus tekee sen, minkä kaunokirjallisuus parhaimmillaan: antaa oivalluksen kaarista ja onnistuu olemaan samaan aikaan verevä romaani ja tärkeä kulttuurinen ja yhteiskunnallinen puheenvuoro.” (Anni Valtonen, Helsingin Sanomat)

Helena Sinervo on runoilija, kirjailija ja suomentaja, joka on Finlandia-palkinnon lisäksi voittanut kahdesti arvostetun Tanssiva karhu -runopalkinnon, ja hänelle on myönnetty Aleksis Kiven rahaston elämäntyöpalkinto. Kirjallisuuspiirissä Sinervoa haastattelee Otavan kustannuspäällikkö Maarit Halmesarka.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet Siltalan kustannustoimittaja, kirjailija Antti Arnkil ja Otavan kustannuspäällikkö Maarit Halmesarka. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 11.11.2024 kello 17-18, Porthania PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

© Jonne Räsänen / Otava

Kirjallisuuspiiri: Riikka Pulkkinen

Lokakuun kirjallisuuspiirin vieraaksi saapuu kirjailija Riikka Pulkkinen keskustelemaan uutuusromaanistaan Viimeinen yhteinen leikki (Otava 2024). Romaani vie lukijan mukanaan kahden naisen roadtripille huoltoasemille, lentokenttähotelliin ja sairaalaan, jonk..