Kirjallisuuspiiri: Ville Keynäs

Ville Keynäs_Cropped

Syyskuun ensimmäisen kirjallisuuspiirin vieraana on Ville Keynäs, joka keskustelee Georges Perecin klassikkoromaanin La Disparition tuoreesta suomennoksestaan Häviäminen (Teos 2023). Ville Keynäs on suomalainen kääntäjä, joka tunnetaan ranskalaisen kirjallisuuden, erityisesti kirjallisen leikittelyn ja verbaalisen runsautensa takia “mahdottomana käännettävänä” pidetyn kirjallisuuden suomentajana. Hän on myös yksi Aku Ankan kääntäjistä ja on saanut työstään useita tunnustuksia, mm. kirjallisuuden valtionpalkinnon 2022.

La Disparition ilmestyi 1969 ja on yksi ranskalaisen Georges Perecin tunnetuimmista teoksista. Ei vähiten siksi, että se on kirjoitettu ilman e-vokaalia, joka on ranskan kielen yleisin kirjain. Kirjan perimmäisenä aiheena sattumusten, anekdoottien, runojen ja kaavojen takana saattaakin olla juuri tuon kirjaimen puuttuminen. Teos on nyt vihdoin suomennettu – ilman ainuttakaan a-vokaalia, joka on suomen kielen yleisin kirjain. Häviäminen on käännöskirjallisuuden tapaus!

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet S&S:n kustantaja Mirjam Ilvas ja Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Maanantai 11.9.2023 kello 17-18, Porthania sali PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiiri: Syyskuu

Syyskuun kirjallisuuspiirin vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillÃ..

Kirjallisuuspiiri: Lokakuu

Lokakuun kirjallisuuspiirin vieras täsmentyy elokuussa, jolloin myös tapahtuman ilmoittautuminen avautuu. Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillÃ..