Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Helena Ruuska

Helena Ruuska

© Veikko Somerpuro / WSOY

Marraskuun tutkijatiistain vieraaksi saapuu Helena Ruuska keskustelemaan uutuusteoksestaan Aulikki Oksanen – Hyppy syreenien tuleen (WSOY 2024). Elämäkerrassa seurataan Aulikki Oksasen matkaa 1940-luvun Pylkönmäeltä 1960-luvun murroksessa kuohuvaan Helsinkiin, 1970-luvun poliittisiin kamppailuihin, perheenäidin ruuhkavuosiin ja henkilökohtaisen elämän kriiseihin. Oksanen muistetaan sekä sydäntä riipaisevien rakkauslaulujen kirjoittajana että kiihkeänä tasa-arvon puolustajana, mutta tietääkseen, kuka hän oikeasti on, on tunnettava hänen koko tarinansa. Kirjallisuuspiirin tutkijatiistaissa Helena Ruuskaa haastattelee professori Pirjo Hiidenmaa.

Helena Ruuska on tehnyt uran äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana, ja hän on myös kirjallisuuskriitikko ja tieto- ja oppikirjakirjailija. Ruuska väitteli tohtoriksi kotimaisesta kirjallisuudesta Helsingin yliopistosta 2010 aiheenaan modernin naisen identiteetin rakentuminen Marja-Liisa Vartion romaanissa Kaikki naiset näkevät unia. Väitöskirjansa pohjalta Ruuska kirjoitti ensimmäisen kiitetyn taiteilijaelämäkertansa, joka ilmestyi 2012. Sittemmin Ruuska on julkaissut useita taiteilijaelämäkertoja muun muassa Eeva Joenpellosta, Hugo Simbergistä ja nyt viimeisimpänä Aulikki Oksasesta.

Kirjallisuuspiirissä kirjailijat ja tutkijat keskustelevat tuoreista teoksistaan. Maanantaisin painopiste on kaunokirjallisuudessa ja tiistaisin esillä ovat Helsingin yliopiston tutkijoiden työhön perustuvat tietokirjat. Kirjallisuuspiirin maanantai-iltojen ohjelman ovat suunnitelleet Siltalan kustannustoimittaja, kirjailija Antti Arnkil ja Otavan kustannuspäällikkö Maarit Halmesarka. Tutkijatiistaiden ohjelmasta vastaavat humanistisen tiedekunnan dekaani, tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa ja Suomen tietokirjailijat ry:n entinen puheenjohtaja, emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 26.11.2024 kello 17-18, Porthania PIII (Yliopistonkatu 3). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Syksyn ensimmäisen tutkijatiistain vieraana on Veli-Pekka Tynkkynen, joka keskustelee teoksestaan Venäjä, energiavalta – Öljykulttuuri kohtaa ilmastonmuutoksen (Gaudeamus 2022). Veli-Pekka Tynkkynen toimii Venäjän ympäristöpolitiikan professorina Hel..