Tiedekulma: Priimuksesta pudokkaaksi?

Yliopisto70-keskustelu

Yliopisto-lehti järjestää 70-vuotisjuhliensa kunniaksi Tiedekulmassa keskustelutilaisuuden, jossa ruoditaan Suomen koulutustason junnaamista. Keskustelemassa ovat SYL:n hallituksen jäsen Jenny Kasongo, kasvatustieteen professori Sonja Kosunen, biokemian opiskelija Aatu Ruohonen, ulkoministeriön osastopäällikkö Jari Sinkari ja politiikan tutkija Johanna Vuorelma.

Heikkeneekö Suomen maine koulutuksen ihmemaana? Putoaako Suomi koulutuksen kelkasta? Pysyykö yliopisto-opiskelu kaikkien saavutettavana mahdollisuutena vai tuleeko siitä eliitin herkkua, kuten aiemmilla vuosisadoilla? Miten pidämme huolen siitä, että nuoret uskovat mahdollisuuksiinsa ja jaksavat kilvoitella myös koulutuksen eri tasoilla? Entä mitä eväitä akateeminen koulutus on antanut omalle ajattelulle?

Keskustelun juontavat tiedetoimittaja Mikko Pelttari ja Yliopisto-lehden toimituspäällikkö Arja Tuusvuori. Tapahtumaan ei ole ennakkoilmoittautumista ja sitä voi seurata joko paikan päällä Tiedekulmassa tai suoratoistona Tiedekulman verkkosivuilla. Tervetuloa!

Perjantai 29.9.2023 kello 17-18.30, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4).

Tutkijoiden yö Helsingin yliopistolla

Millaista on tutkijan työ? Mitä tieteessä tapahtuu juuri nyt? Entä miten tiede ja tutkimus vaikuttavat arkeemme? Tutkijoiden yö on vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma, jossa tutkijat ympäri Eurooppaa avaavat ovensa kaikille tiedonjanoisille. Tapah..

Keskustelu: Kuolemme vain kerran

Ihminen syntyy, elää ja kuolee vain kerran. Tähän rajallisuuteen tiivistyy kysymys ihmisen olemassaolon merkityksestä. Lääkäri, Terhokodin entinen johtaja Juha Hänninen ja filosofi Antti Kuusela pohtivat elämän ja kuoleman ainutlaatuista ainutkertai..