Tiedekulma: Tarinoiden sota

Tarinoiden sota iso

Helsingin yliopiston Tiedekulman järjestämässä tapahtumassa tutkijat keskustelevat siitä, miten valtiot ja muut toimijat pyrkivät saamaan julkisen mielipiteen puolelleen sodan keskellä. Meneillään olevien konfliktien synnyttämässä informaatiotulvassa kilpailevat tarinat sekä sosiaalisessa mediassa leviävä disinformaatio ja propaganda hämärtävät todellisuutta ja lisäävät vastakkainasettelua. Mikä on median, faktojen ja tutkitun tiedon rooli informaation vyöryssä? Kuinka digijätit vaikuttavat sodasta syntyviin kertomuksiin? Keskustelemassa ovat Lähi-idän tutkimuksen professori Hannu Juusola, viestinnän professori Mervi Pantti ja poliittisen historian väitöskirjatutkija Joonas Pörsti, ja tapahtuman juontaa Helmiina Suhonen.

Tapahtumaa voi seurata paikan päällä Tiedekulmassa tai striimin välityksellä Tiedekulman sivuilla, eikä erillistä ilmoittautumista tarvita. Keskustelusta julkaistaan myös jälkikäteen tallenteet Tiedekulman Youtube-kanavalla ja yleisimmissä podcast-sovelluksissa. Tapahtuma on osa Tiedekulman 25.1.-14.2. toteuttamaa Maailma nyt -tapahtumasarjaa, joka auttaa ymmärtämään miten tunteita herättävät tarinat syntyvät ja toimivat. Tarkemmat tiedot tapahtumista ja puhujista sekä suoratoisto löytyvät Tiedekulman sivuilta allaolevista linkeistä.

Tiistai 6.2.2024 kello 17, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Samanlaisia tapahtumia

Tutkijoiden yö Helsingin yliopistolla

Millaista on tutkijan työ? Mitä tieteessä tapahtuu juuri nyt? Entä miten tiede ja tutkimus vaikuttavat arkeemme? Tutkijoiden yö on vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma, jossa tutkijat ympäri Eurooppaa avaavat ovensa kaikille tiedonjanoisille. Tapah..

Keskustelu: Kuolemme vain kerran