Tutkijoiden yö Helsingin yliopistolla

Tutkijoiden yö

Millaista on tutkijan työ? Mitä tieteessä tapahtuu juuri nyt? Entä miten tiede ja tutkimus vaikuttavat arkeemme?

Tutkijoiden yö on vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma, jossa tutkijat ympäri Eurooppaa avaavat ovensa kaikille tiedonjanoisille. Tapahtumassa juhlitaan tieteen ja tutkimuksen saavutuksia monitieteellisen ohjelman merkeissä. Suomessa tutkijat esittelevät työtään ja tutkimustaan työpajojen, esitysten, luentojen ja laboratoriovierailujen muodossa neljän eri korkeakoulun kampuksilla. Helsingin yliopistolla ohjelmaa järjestetään Tiedekulmassa ja Observatoriolla, minkä lisäksi Tiedemuseo Liekin ja Observatorion näyttelyihin on vapaa pääsy. Ennen iltaohjelmaa on myös päiväkoti- ja koululaisryhmille tarjolla työpajoja, joissa he pääsevät tutustumaan tutkijoiden työhön ja tiloihin kaikilla neljällä kampuksella.

Tiedekulmassa klo 16–20 (Yliopistonkatu 4) ja Observatoriolla klo 17–20 (Kopernikuksentie 1) pääsee tutustumaan tieteen maailmaan eri alojen tutkijoiden vetämissä pisteissä. Esimerkkejä pisteistä: Sata vuotta seismisiä mittauksia Suomessa * Fysiikka-teemainen pakohuonepeli * Miten somejätit profiloivat meitä? * Testaa medialukutaitosi – kuinka kartoilla, kuvilla tai diagrammeilla johdetaan harhaan? * Ihmiskeskeistä tutkimusta ja hoitoa * Mikrobit ja kasvien terveys * Käsityötä ja tiedettä – käsityötiedettä! * Mitkä tekijät ympäristössä voimaannuttavat? * Ilmastonmuutos, luontokato ja tulevaisuuden metsät * Sustainability transformations in the society * Latest research with Bjurböle meteorites – meteoriitin isku Bjurböleen.

Tiedemuseo Liekkiin (Fabianinkatu 33) on vapaa pääsy klo 16–20. Museossa pääsee tutustumaan viime keväänä avattuun Ruokaa kaikille -näyttelyyn, joka haastaa pohtimaan ruokaan liittyviä kysymyksiä, ja pysyvään Tieteen palo -näyttelyyn, joka avaa näkökulmia yliopistomme ja maamme yhteiseen tarinaan.

Tutustu ohjelmaan ja tutkijoiden pisteisiin tarkemmin yliopiston sivuilla allaolevasta linkistä. Iltaohjelmaan ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, vaan pisteillä voi kiertää oman aikataulun ja kiinnostuksen mukaan. Tervetuloa tutustumaan Helsingin yliopiston ajankohtaiseen tutkimukseen rennossa ja vuorovaikutteisessa ilmapiirissä!

Perjantai 27.9.2024 kello 16-20, useita tapahtumapaikkoja.

Keskustelu: Kuolemme vain kerran

Ihminen syntyy, elää ja kuolee vain kerran. Tähän rajallisuuteen tiivistyy kysymys ihmisen olemassaolon merkityksestä. Lääkäri, Terhokodin entinen johtaja Juha Hänninen ja filosofi Antti Kuusela pohtivat elämän ja kuoleman ainutlaatuista ainutkertai..

Helsingin yliopiston Studia Generalia: Kansalaistiede

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Syksyn 2024 Studia Generalian aiheena on kansalaistiede. Kansalaistieteessä ihmiset ovat aktiivisesti osallisia tutkimuksen tekemisessä, e..