Kulturträff: Jäniksen vuosi

Jäniksen vuosi Kansallisteatteri

På Kulturträffen i december åker vi till Nationalteatern, där en ny scenadaptering av Arto Paasilinnas mest älskade roman visas. Jäniksen vuosi är en galen, uppriktig och vemodig teatersaga för vuxna om frihet och ödets märkliga vändningar. I berättelsen är Kaarlo Antero Vatanen på gränsen till ett nervsammanbrott. Även om han har arbete, pengar och fru, känns ingenting längre. Livet kastar in Haren på vägen framför Vatanen och här börjar en konstig resa som tar mannen och Haren till marknader och torg, skogsmarker och sidostigar i Arto Paasilinnas Finland – ett land där Europas lyckligaste och märkligaste nation lever.

I komedin, som bygger på ett starkt skådespelararbete, ser vi Tommi Korpela i rollen som Vatanen, Marja Salo i rollen som Haren samt Heikki Pitkänen, Sari Puumalainen och Juha Varis i de övriga rollerna. Föreställningen regisseras av Kristian Smeds, en av Finlands internationellt mest framgångsrika teaterregissörer. På Nationalteatern har han tidigare regisserat bl.a. föreställningarna Tuntematon sotilas, Jumala on kauneus, Tabu och Karpolla on asiaa, och han har som första nordiska regissör tilldelats priset European Theatre Prize for New Theatrical Realities år 2011.

Alumnföreningen har reserverat 120 platser med en 20 % rabatt till priset 45 € (reg.pris 55 € + serviceavgift). Anmäl dig genom att betala deltagaravgiften i Alumnbutiken via länken nedan senast den 31.10. Platserna fylls i anmälningsordning.

Onsdag 4.12.2024 klockan 19, Nationalteatern, Stora scenen (Västra teatergränden 1).

Liknande händelser

Kuva: Stefan Bremer

Kulturträff: Fantomen på Operan

På höstens första Kulturträff beger vi oss till Nationaloperan för att se Andrew Lloyd Webbers älskade stormusikal Fantomen på Operan. På Nationaloperan har Fantomen visat för en hänförd publik på över 100 slutsålda föreställningar och den är ..