KULTURTRÄFFAR: DESIGNMUSEET ARABIA

1920X1080_arabia_DSC_5843-2526505760-O

Arabian tehdas

Designmuseet Arabia verkar i det år 1948 grundade Arabias museums lokaler i fabrikens översta våning. Kurt Ekholm, keramikkonstnär och konstnärlig chef för Arabia fabriken, grundade muséet år 1941. Ekholm startade också Arabias konstavdelning vars syfte är att utveckla Finlands keramiska kultur. Under guidningen kan man bekanta sig med formgivningens historia i Designmuseet,formgivningens framtid i Design Lab gallerian och formgivningens dagsläge i Arabias konstavdelningsförenings lokaler.

Alumnföreningen har reserverat två guidningar (à 25 pers.). Guidningarna börjar kl. 16.30 (en finsk- och en svenskspråkig guidning). Anmäl dig till en guidning och betala deltagaravgiften 7€ i Alumnbutiken. Deltagaravgiften inkluderar guidningen och inträdet till museet.

Tis 10.3.2020 kl. 16.30 Designmuséet Arabia Iittala & Arabia Design Centre, Tavastvägen 135 A

Liknande händelser

Kuva: Stefan Bremer

Kulturträff: Fantomen på Operan