Litteraturcirkel: Helena Sinervo

Helena Sinervo

© Jonne Räsänen / Otava

Finlandia-prisbelönta författaren Helena Sinervo är gäst på Litteraturcirkeln i november och hon diskuterar sin senaste roman, Kirkasta ja välähtelevää (Otava 2024). Romanen, som sömlöst kombinerar berättelser, autofiktion och angelägna miljöfrågor, är en skarp bild av Finland på 1970-talet, där plasten blixtsnabbt anländer i form av yoghurtburkar, hinkar och polyester. Människors konsumtionsvanor förändras när plast möjliggör en flod av nya underbara saker. Men när vi går in i 2010-talet ersätts lättsamheten och den oskyldiga tron ​​på utveckling med oro för jordens överlevnad.

Helena Sinervo är poet, författare och översättare som förutom Finlandiapriset har vunnit två gånger det prestigefyllda Tanssiva karhu-poesipriset, och har tilldelats Aleksis Kivi-fondens livsverkspris. På litteraturcirkeln intervjuas Sinervo av Otavas förlagschef Maarit Halmesarka (språk: finska).

I litteraturcirkeln diskuterar författare och forskare sina färska verk. På måndagar ligger tyngdpunkten på skönlitteratur och på tisdagar presenteras fackböcker som baserar sig på forskarnas arbete vid Helsingfors universitet. Måndagskvällarnas program har planerats av författare, Siltalas förlagsredaktör Antti Arnkil och Otavas förlagschef Maarit Halmesarka. För tisdagarnas forskarprogram ansvarar professorn i facklitteratur, dekanus Pirjo Hiidenmaa och f.d. ordföranden för Finlands facklitterära författare rf, professor emeritus Markku Löytönen.

Måndag 11.11.2024 klockan 17-18, Porthania PIII (Universitetsgatan 3). Du kan också följa tillställningen via direktsändning.

Liknande händelser

© Jonne Räsänen / Otava

Litteraturcirkel: Riikka Pulkkinen

Författaren Riikka Pulkkinen är gäst i litteraturcirkeln i oktober och diskuterar sin nya roman Viimeinen yhteinen leikki (Otava 2024). Riikka Pulkkinen är en av våra mest kända moderna författare och många av hennes böcker har varit bland de mest så..